Duha Expedice
zaměření: celoroční a klubová činnost, víkendové akce, letní/zimní tábory, vodáctví, turistika, cykloturistika, deskové hry, rodiny s dětmi, tábornictví, vzdělávání, rozvoj osobnosti, zpěv, průzkumné expedice, podpora dobrovolnictví
Zpátky do lesů! Expedice je dětský oddíl pro pěší i vodní turistiku a táboření v přírodě. Jsme dobrovolníci a kamarádi, kteří vyrostli v oddílech napříč republikou a sdruženími. Osud nás všechny zavál do Brna a my jsme doznali, že chceme tvořit a vést vlastní oddíl. Ačkoliv jsme mladý spolek, můžeme se pochlubit dlouhodobými zkušenostmi z jiných oddílů, zejména Duhy AZ, v níž působila většina z nás a ke které se budeme rádi a hrdě hlásit. Páteří naší činnosti jsou pravidelné schůzky, které probíhají v úterky v areálu lesní mateřské školy Divočina, na ulici Střelnice v Brně-Líšni. Aktuálně vedeme dvě sekce: "duháky"–kluky a holky školního věku–a "duháčky"–předškoláčky v doprovodu rodičů. Schůzky trávíme co nejvíce venku, v lese. Podobně jako ve sportu, jde o takový trénink. Postupný nácvik všeho potřebného, co je třeba znát pro táboření v přírodě a turistiku. A nejenom to. Jelikož i my máme další, různorodé zájmy, chceme jim také dát trochu prostoru a přispět tak k pestrosti naší činnosti. Program proto doplňujeme i jinými aktivitami hudebními, rukodělnými, technickými, divadelními apod. Chceme umožnit dětem vyzkoušet si nejrůznější činnosti, které je mohou nasměrovat k dalším zájmům a případně pomoci s budoucím rozhodováním. Jednou za měsíc zkusíme ověřit natrénované dovednosti či naopak nacvičit nové na víkendové akci. Ta může nabírat podob od půldenního programu do několikadenní výpravy s přespáním. Vyvrcholením celoroční činnosti jsou pak letní tábor. Naše chovance povedeme do 15 let jejich věku, posléze se jim otevře možnost vstoupit do řad vedoucích. Hlásíme se k dědictví Jana Šimáňeho–filozofie přátelství rozrůzněných. Jejím základním projevem a snahou našeho oddílu je koedukace. Nevěříme v něco jako "přirozenou skupinu vrstevníků", když jí systém uměle vytváří bariéry dané pohlavím a věkem. Naopak v širším kolektivu děvčat i chlapců školního věku mohou skupiny kamarádů vznikat přirozeně, především si ale děti rozdílného věku dokáží porozumět, bavit se spolu a spolupracovat. Spontánně pak funguje, že starší či šikovnější pomáhá mladšímu. Tím se sám rozvíjí a osamostatňuje a tato tendence časem postupně prostupuje celým kolektivem. Naše svěřence chceme vést k jejich všestrannému a harmonickému rozvoji tělesnému i duševnímu. Chceme je rozvíjet v osobnosti, jež chovají úctu vůči sobě samým, ostatním lidem, přírodě i kultuře, a které nedovedou pouze brát, nýbrž také dávat. A koneckonců nejen naše svěřence, ale i sebe samé.